Programowanie na MR, czyli od czego zacząć?

Mieszana rzeczywistość zbliża się do nas coraz to większymi krokami, tymczasem warto samodzielnie przekonać się jak łatwe, bądź trudne będzie rozpoczęcie swojej własnej przygody z tworzeniem aplikacji na Windows Mixed Reality. Postaram się Wam naszkicować kilka podstawowych informacji dotyczących rozpoczęcia pracy nad programami, które niebawem zmienią się w hologramy wyświetlane na goglach. Zatem od czego zacząć programowanie na MR?

 

Wymagania

Zanim zaczniemy jakiekolwiek prace musimy się wyposażyć w odpowiedni komputer, dla którego tworzenie aplikacji na MR nie będzie stanowiło żadnego problemu. Może to stanowić mały problem ze względu na dwie oddzielne specyfikacje: jedna dla Emulatora Hololens oraz druga dla Immersyjnego Headsetu w wersji deweloperskiej.

 

Emulator Hololens (minimalne wymagania):

  • System: 64-bitowy system Windows 10 Pro, Enterpraise lub Education (Home odpada, gdyż nie korzysta z Hyper-V).
  • Procesor: 64-bitowy model z czterema rdzeniami (możliwość wykorzystania trybu wielu procesorów, z tym, że wciąż potrzebujemy cztery rdzenie)
  • Pamięć RAM: 8GB
  • BIOS: Musi posiadać Wirtualizację wspomaganą komputerowo (Hardware-assisted virtualization), Tłumaczenie drugiego poziomu (Second Level Address Translation – SLAT), DEP (Data Execution Prevention)
  • Karta Graficzna: DirectX 11 lub nowszy, WDDM 1.2 lub nowszy. Emulator może pracować z GPU nieobsługiwanym, jednakże będzie to przebiegać znacznie wolniej.

Jeżeli posiadamy tego typu komputer (bądź lepszy) to musimy uruchomić systemowo Hyper-V. Jak to sprawdzić i włączyć? Panel sterowania > Programy > Programy i Funkcje > Włącz i wyłącz funkcje systemu Windows > wybrane musi być “V” by instalacja Emulatora zakończyła się sukcesem.

 

Immersyjnego Headsetu (minimalne wymagania):

Procesor:

Dla laptopów i Notebooków – Intel Mobile Core i5 siódmej generacji, dwurdzeniowy z Hyper Threading
Dla stacjonarnych – Intel i5 szóstej generacji, dwurdzeniowy z Hyper Threading lub AMD FX 4350 4,2 GHz z czterema rdzeniami

Karta Graficzna:

Dla laptopów i Notebooków – Nvidia GTX 965M lub AMD RX 460M (2 GB pamięci) obsługujący DirectX 12
Dla stacjonarnych – Nvidia GTX 960/1050 lub AMD Radeon RX 460 (2 GB pamięci) obsługujący DirectX 12

Dodatki:

Sterownik WDDM 2.2, Thermal Design Power 15W lub więcej

 

Immersyjnego Headsetu (rekomendowane wymagania):

Procesor:

Dla stacjonarnych – Intel i7 szóstej generacji, sześciordzeniowy lub AMD Ryzen 5 1600, sześciordzeniowy, dwunasto wątkowy

Karta Graficzna:

Dla stacjonarnych – Nvidia GTX 980/1060 lub AMD Radeon RX 480 (2 GB pamięci) obsługujący biblioteki DirectX 12

Dodatki:

Sterownik WDDM 2.2, Thermal Design Power 15W lub więcej

 

Oprogramowanie

Pierwszym wymogiem jest rzecz jasna zakup sprzętu oraz rozpoczęcie procesu instalacji odpowiedniego oprogramowania w tym: Visual Studio 2017 lub Visual Studio 2015 (Update 3), HoloLens Emulator, Unity 5.5, Vuforia. Ponadto immersyjny zestaw słuchawkowy wymagać będzie ściągnięcia i zainstalowania takich narzędzi jak: Windows 10 Creators Update, Visual Studio 2017, Unity Mixed Reality Technical Preview oraz zaktualizowanie sterowników graficznych w naszym komputerze.

Rzecz jasna gdy mamy już pomysł oraz wszystko podłączone, zaktualizowane i poprawnie ustawione możemy zabrać się do pracy. Rzecz jasna najłatwiej będzie nam stworzyć jakąś prostą aplikację na Windows 10, którą następnie dzięki Universal Windows Platform przeniesiemy do mieszanej rzeczywistość. Z początku ujrzymy jedynie zwyczajną kartę, którą na początku będziemy mogli umieścić gdzieś w przestrzeni.

Kolejne kroki

Następnie możemy spróbować stworzyć pierwsze proste obiekty 3D, wykorzystując do tego silnik Unity. Rzecz jasna możemy na upartego zostać przy swoich sprawdzonych rozwiązaniach, jednakże będzie się to wiązało z wieloma możliwymi problemami. Następnie warto zajrzeć na stronę dla deweloperów, by w dziale Basics poczytać trochę o wykorzystaniu takich systemu jak śledzenie wzroku, obsługa gestami, implementacja i współpraca z kontrolerami, przestrzenny dźwięk oraz odwzorowanie (mapping). Microsoft oferuje możliwość wykorzystania symulatora Windows Mixed Reality, z którego korzystać będziecie mogli za pomocą kontrolera Xbox 360/Xbox One lub klawiatury.

Z czasem będziemy mogli coraz lepiej rozumieć jak wszystko funkcjonuje i rozpocznie się “zabawa” z takimi rzeczami jak chociażby obsługa DirectX.

Napisany przez
Więcej od Tamer Adas

Czarny Piątek 2017 na Playstation Store- Co zainteresuje fanów VR?

Czarny Piątek 2017 na Playstation Store wystartował już dla posiadaczy abonamentu Playstation...
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *