Playstation VR

Na oficjalną zapowiedź gogli Playstation VR musieliśmy trochę odczekać, ponieważ Sony przez dosyć długi czas trzymało swój prototyp w absolutnej tajemnicy, po sukcesie Oculus Rift’a rozpoczął się wyścig o zupełnie nowy rynek gier, w którym swoje miejsce oczywiście ma Sony. Ogłoszenie Project Morpheus w marcu 2014 roku podczas imprezy GDC 2014 (Game Developers Conference) nie było już zaskoczeniem, lecz potwierdzeniem mocnej pozycji Japońskiego giganta, szykującego kolejną ważną nowość w swojej ofercie. Przez dłuższy czas niestety nie mieliśmy okazji poznać bliżej gogli, lecz już we wrześniu 2015 roku poznaliśmy oficjalnie nową nazwę oraz wygląd urządzenia, które od tego czasu znane było jako Playstation VR. 

13 października 2016 roku nastąpiła oficjalna premiera, która w naszym państwie odbyła się podczas targów Warsaw Games Week 2016. Sprzedaż mocno zakończyła Sony przez co do graczy trafiło milion gogli na całym świecie, a w sklepach zwyczajnie zabrakło towaru. Sytuacja zmieniła się po kilku miesiącach, a Sony Interactive Entertainment oficjalnie podało z wielką dumą, że podczas Czarnego Piątku 2017 udało się przebić granicę dwóch milionów sztuk. 

Na co zdecydowało się postawić Sony?

Japońska firma od samego początku stawiała na stworzenie sprzętu dla graczy, którzy wykorzysta moc obliczeniową Playstation VR do stworzenia niesamowitych doświadczeń, nie podobnych do niczego innego co dotychczas widzieliśmy. No może nie do końca, ponieważ obecny projekt ma wiele wspólnego z poprzednim wielkim sukcesem jakim okazały się kontrolery ruchowe. Te z Playstation 3 możemy z resztą bez problemu użyć także przy obecnym sprzęcie, co tylko potwierdza jak długą drogą przechodził nowy styl grania. Odnowiona została kamera, która umożliwia śledzenie zarówno wspominanego Playstation Move jak i klasycznego kontrolera oraz gogli. 

W drugiej połowie 2017 roku Sony wypuściło nowy model PSVR – CUH-ZVR2, który wprowadził drobne zmiany mające na celu poprawienie przyjemności oraz lepsze ukrycie słuchawek do gogli. Oba modele charakteryzują się doskonały zgraniem z całą platformą, dzięki czemu jest to sprzęt plug and play, czyli taki umożliwiający błyskawiczne połączenie i możliwość błyskawicznego korzystania. 

Cena Playstation VR 

Sony zdecydowało się postawić na niską cenę, która w naszym państwie początkowo wynosiła około 1700 złotych, w chwili obecnej samodzielny hełm możemy zakupić w cenie nawet 1399 złotych. Dostępne są również zestawy z kamerą i grą Playstation VR Worlds kosztujące 1769 złotych oraz taki sam z dodatkowo Gran Turismo Sport za 1849 złotych.

Specyfikacja techniczna Playstation VR

W bezpośrednim porównaniu zarówno pod względem technicznym jak i biorąc pod uwagę sprzęt odpowiedzialny za renderowanie i „obecność” w świecie cyfrowym. W tym drugim celu Sony zdecydowało się na wykorzystanie Reprojekcji, dzięki której twórcy mogą tworzyć gry zoptymalizowane pod 60 klatek na sekundę, które graczowi zostaną podwojone do 120, czyli wartości oferującej bardzo dobrą płynność. Ekran PSVR ma mniejszą rozdzielczość niż HTC Vive czy Oculus Rift, jednakże jego sporą zaletą jest znaczne ograniczenie tak zwanego screendoor-effect

  • Matryca – AMOLED
  • Rozmiar matrycy – 14,48 cm
  • Soczewka – Standardowa
  • Rozdzielczość ekranu – 1920 × 1080 pixeli (960 × 1080 pixeli na oko)
  • Odświeżanie – 120 Hz
  • Pole widzenia – około 100 stopni
  • Śledzenie pozycyjne – system Constellation, sześć stopni swobody
  • Rodzaj śledzenia – 360 stopni LED
  • Łączność: Bluetooth
  • Sensory śledzenia:
    • Żyroskop
    • Akcelerometr

Kontakt z użytkownikiem

  • Dźwięk przestrzenny
  • Śledzenie ruchu 360 stopni – Kamera Playstation Eye
  • Komunikacja gestami (kontroler ruchowy Playstation Move)

Komunikacja

  • Wbudowane głośniki
  • Kabel 4 metrów (od jednostki obliczeniowej- Processing Unit, do telewizora dodatkowe 2 metry)

Rozmiar i Waga

  1. Rozmiar: 187 mm × 185 mm × 277 mm 
  2. Waga urządzenia: 610 gram (z kablem)

Programowanie na Playstation VR

Playstation VR uznawane jest przez Sony za część rodziny Playstation 4, w związku z czym programowanie przebiega identycznie, z tym że należy utrzymać się dodatkowych wymogów. Narzędzia typu Unity czy Unreal dodatkowo dbają o to, aby twórca nie musiał się samodzielnie zajmować kwestią reprojekcji.

Galeria zdjęć