Oculus Rift

Oculus Rift rozpoczął swoją przygodę od pozornie małej kampanii na Kickstarterze, która z czasem przekształciła się w wielki fenomen, przyciągający do siebie nie tylko graczy, ale i zwykłych fanów technologii marzących o goglach umożliwiających przeniesienie się do magicznych cyfrowych światów. Palmer Luckey nie tylko zebrał znacznie większe środki niż te które pierwotnie potrzebował, ale także przyciągnął do siebie zainteresowanie sporej ilości firm planujących przyłączenie się do inicjatywy, bądź wykorzystanie jej do ulepszenia swoich nieujawnionych prototypów. 

W samym 2012 roku i zbiórce społecznościowej udało się uzyskać 2 miliony dolarów, za które powstały pierwsze prototypy – Development Kit 1 oraz Development Kit 2. Przez dwa lata całej sytuacji przyglądał się Facebook, który ostatecznie zdecydował się na wykupienie całej firmy Oculus, która od tego czasu pracowała właśnie pod bacznym okiem Marka Zuckerberga. W tym samym roku mogliśmy ujrzeć Crescent Bay, czyli ostatnią wersję deweloperską niemalże taką samą jaka ostatecznie trafiła do konsumentów. 

Premiera wersji Oculus Rift CV1 nastąpiła 28 marca 2016 roku  i okazała się naprawdę udana przy czym należy pamiętać również o tym, że każda osoba, która wsparła Luckeya na Kickstarterze również otrzymała swój headset w ramach podziękowania za zaufanie. Pierwszy szczęśliwiec mieszkający na Alasce miał nawet zaszczyt osobiście otrzymać swój model od samego twórcy!

Czym są gogle Oculus Rift?

Oculus Rift to jedne z pierwszych gogli wirtualnej rzeczywistości operujących w segmencie premium. W związku z czym obraz wyświetlany jest w wysokiej rozdzielczości – 2160 × 1200 (1080 × 1200 pikseli na oko), oferuje niemalże całkowite śledzenie w przestrzeni oraz wielką bibliotekę gier i aplikacji dostępnych zarówno z poziomu biblioteki SteamVR jak i z Oculus Store. 

Cena Oculus Rift

Początkowo gogle w zestawie z kontrolerem od Xboxa One oraz kamerami śledzącymi był dostępny w cenie aż 699 euro (prawie 3000 złotych), jednakże już w 2017 roku ogłoszonozejście” do poziomu 449 euro (około 1900 złotych) wraz z kontrolerami ruchowymi Oculus Touch, kamerami śledzącymi oraz specjalnym zestawem gier i aplikacji wykorzystujących wszystkie możliwości sprzętu. Sprzęt jest możliwy do kupna w Polsce poprzez oficjalne kanały dystrybucji. 

Specyfikacja techniczna Oculus Rift

Początkowa specyfikacja techniczna różniła się od tej, którą zdecydowano się zaimplementować w wersji konsumenckiej. Tak chociażby zmieniała się rozdzielczość na przestrzeni trzech wydań:

  • Development Kit 1: wyświetlacz o rozdzielczości 1280 × 800 (640 × 800 na każde oko)
  • Development Kit 2: wyświetlacz z SG Note 3 o rozdzielczości 1920 x 1080 (960 × 1080 na oko)
  • Wersja konsumencka: wyświetlacz o rozdzielczości 2160 × 1200 (1080 × 1200 pixeli na każde oko)

Firma niestety nie podzieliła się dokładnymi danymi technicznymi, jednakże kilka informacji można było uzsykać z poszczególnych wypowiedzi oraz z obcowania ze sprzętem. 

  • Matryca – PenTile OLED
  • Soczewka – Hybrydowa Fresnela
  • Rozdzielczość ekranu – 2160 × 1200 pixeli (1080 × 1200 pixeli na oko)
  • Odświeżanie – 90 Hz
  • Pole widzenia – 110 stopni
  • Śledzenie pozycyjne – system Constellation, sześć stopni swobody
  • Rodzaj śledzenia – 360 stopni IR LED
  • Łączność: Bluetooth 4.1
  • Sensory śledzenia:
    • Żyroskop
    • Akcelerometr
    • Magnetometr

Kontakt z użytkownikiem

  • Dźwięk przestrzenny
  • Śledzenie ruchu 360 stopni
  • Komunikacja gestami (kontroler ruchowy Oculus Touch)
  • Komunikacja kontrolerem do konsoli Xbox One

Komunikacja

  • Wbudowane głośniki
  • Sterowanie głośnością (przyciski VOL+/VOL-)

Rozmiar i Waga

  1. Rozmiar: ~171 (~216) × ~102 mm
  2. Waga urządzenia: 470 gramów (563 gramy z kablem)

Wymagania techniczne komputera

Z racji wymogu podłączenia do komputera należy pamiętać o tym, że do korzystania będzie nam potrzebny odpowiednio mocny komputer, który będzie w stanie poradzić sobie z wymaganymi obliczeniami. 

Zalecane wymagania

  • Karta graficzna: nVidia GTX 1060/AMD Radeon RX 480 lub lepsza
    (alternatywa nVidia GTX 970 / AMD Radeon R9 290 lub lepsza)
  • Procesor: Intel i5-4590 lub inny co najmniej równorzędny
  • Pamięć: 8 GB+ RAM
  • Kompatybilne wyjście wideo: HDMI 1.3
  • Porty USB: 3 porty USB 3.0, dodatkowo 1 port USB 2.0
  • System operacyjny: Windows 7 z dodatkiem SP1 (64-bitowy) lub nowszy

Minimalne wymagania

  • Karta graficzna: nVidia GTX 1050Ti / AMD Radeon RX 470 lub lepsza
    (alternatywa nVidia GTX 960 / AMD Radeon R9 290 lub lepsza)
  • Procesor: Intel i3-6100 / AMD FX4350 lub lepszy
  • Pamięć: 8 GB+ RAM
  • Kompatybilne wyjście wideo: HDMI 1.3
  • Porty USB: 1 port USB 3.0, dodatkowo 2 porty USB 2.0
  • System operacyjny: Windows 8.1 lub nowszy

Programowanie na Oculus Rift

Oculus SDK to specjalny zestaw umożliwiający szybką i wygodną pracę, co wraz ze wsparciem dla silników Unity oraz Unreal Engine pozwala wielu deweloperom na bezproblemowe programowanie. Wszystko co potrzebne znajdziemy w zakładce Developers na stronie producenta.

Galeria zdjęć