HTC Vive

HTC Vive zostało zapowiedziane podczas targów MWC 2015 w Barcelonie, gdzie Valve wraz z HTC przedstawiły nam swój hełm, który jako pierwszy oferował pełne śledzenie w przestrzeni oraz kontrolery ruchowe będące silną częścią doświadczenia oraz zestawu. To właśnie na Światowym Kongresie Technologii Mobilnych byliśmy świadkami zapowiedzi kilku urządzeń, które wspólnymi siłami umożliwiają graczom swobodne poruszanie się z goglami wirtualnej rzeczywistości w ramach dosyć dużego, lecz ograniczonej przestrzeni. 

Projekt powstawał jakiś czas wcześniej (pierwsze realne efekty było ponoć widoczne już w 2014 roku, lecz było to zdaniem firm zbyt szybko), jednakże bardzo długo był utrzymywany w tajemnicy, jednakże momentalne zaprezentowanie całego zestawu ukazywało jak zaawansowane były plany obu podmiotów. Podczas gdy u konkurencji pojawiały się spore zmiany, firma Valve zdecydowała się powoli na dokończenie swojej części inicjatywy, w tym przypadku za stworzenie platformy SteamVR, która w 2017 roku zebrała w sobie zarówno HTC Vive jak i Oculus Rift’a oraz gogle Windows Mixed Reality

Pierwsze prezentacje na specjalnie przygotowanym stanowisku zawsze cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, przy jednoczesnym nadaniem sygnału szerokiej grupie ludzi – potrzebne będzie sporo wolnego miejsca, abyśmy mogli bezproblemowo poruszać się po specjalnie stworzonych cyfrowych światach. Premiera gogli HTC Vive nastąpiła 5 kwietnia 2016 roku, a pierwsi gracze tego dnia mieli już przygotowane pokoje tak, aby móc jak najwygodniej poruszać się mając sprzęt na głowie. 

Czym wyróżnia się HTC Vive?

Na samym początku były to jedyne gogle, które na dobrą sprawę oferowały możliwość swobodnego i rzeczywistego ruchu, który oddawany był dzięki wykorzystaniu dwóch stacji Lighthouse, które należało zgodnie z instrukcją rozstawić. W 2018 roku ogłoszono nową wersję gogli – HTC Vive Pro, które posiadają już dwie śledzące pozycje umieszczone na przodzie headsetu. 

Rzecz jasna nikogo nie trzeba zapewniać, że mamy tutaj do czynienia z goglami z segmentu premium, dzięki czemu zakupując zestaw otrzymujemy sprzęt najwyższej jakości, z wysoką rozdzielczością, świetnym śledzeniem oraz doskonałymi kontrolerami ruchowymi. 

Cena HTC Vive

Początkowa cena gogli była niemalże dramatyczna dla wielu osób, ponieważ wynosiła aż 899 euro (około 3600 złotych). W 2017 roku zdecydowano się wprowadzić obniżkę, która w chwili obecnej wynosi 599 euro (około 2200 złotych). W ramach zestawu otrzymujemy HTC Vive, dwa kontrolery ruchowe Vive Controller, dwie stacje bazowe Lighhouse oraz odpowiednie okablowanie. 

Dodatkowo możemy zakupić następujące dodatki:

  • VIVE Tracker – 99,00 dolarów,
  • Vive Deluxe Audio Strap – 99,99 dolarów,
  • Racket Sports Set with VIVE Tracker – 149,99 dolarów
  • Racket Sports Set – 79,99 dolarów
  • Nose Rest, zestaw 3 sztuk – 12,99 dolarów,
  • Pojedynczy standardowy pasek (na tył głowy) – 19,99 dolarów
  • Standardowe paski, zestaw 5 sztuk – 94,99 dolarów
  • Poduszka na twarz, zestaw 2 sztuk – 24,99 dolarów
  • Kabel 3 w 1 – 39,99 dolarów
  • Stacja Bazowa Lighthouse – 134,99 dolarów
  • Kontroler Vive Contoller – 129,99 dolarów
  • Link Box – 29,99 dolarów
  • Rozszerzony kabel USB – 10,00 dolarów
  • Kabel Mini DisplayPort do DisplayPort – 14,99 dolarów.

Specyfikacja techniczna HTC Vive

HTC oraz Valve tak jak Oculus nie podzieliły się wszystkimi oficjalnymi informacjami dotyczącymi gogli i technologii w nich wykorzystanych. W internecie możemy znaleźć jednak pojedyncze informacje, które trochę lepiej naświetlają nam produkt i jego podzespoły. 

Z czego zatem będziemy korzystać?

  • Matryca – AMOLED
  • Soczewka – Fresnela
  • Rozdzielczość ekranu – 2160 × 1200 pixeli (1080 × 1200 pixeli na oko)
  • Odświeżanie – 90 Hz
  • Pole widzenia – 110 stopni (Zdaniem producenta to pełne 360 stopni)
  • Śledzenie pozycyjne – system Constellation, sześć stopni swobody
  • Rodzaj śledzenia – 360 stopni IR LED
  • Łączność: Bluetooth
  • Sensory śledzenia:
    • Żyroskop
    • Akcelerometr

Kontakt z użytkownikiem

  • Dźwięk przestrzenny
  • Śledzenie ruchu 360 stopni
  • Komunikacja gestami (kontroler ruchowy Vive Controller)

Komunikacja

  • Wbudowane głośniki
  • Sterowanie głośnością (przyciski VOL+/VOL-)
  • Kabel 5 metrów (od Linkboxa do PC dodatkowy 1 metr)

Rozmiar i Waga

  1. Rozmiar: ~190mm × ~127mm × ~89 – 127mm
  2. Waga urządzenia: 563 gramów (563 gramy z kablem)

Wymagania techniczne komputera

Z racji wymogu podłączenia do komputera musimy pamiętać o tym, że do korzystania będzie nam potrzebny bardzo mocny komputer, który będzie w stanie poradzić sobie z wymaganymi obliczeniami i kreowaniem cyfrowego świata wokół nas. 

Zalecane wymagania sprzętowe:

  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce® GTX 970, AMD Radeon™ R9 290, ich odpowiednik lub lepsza
  • Procesor: Intel® i5-4590, AMD FX 8350, ich odpowiednik lub lepszy
  • Pamięć RAM: 4 GB lub więcej
  • Wyjście wideo: HDMI 1.4, DisplayPort 1.2 lub nowsze
  • Port USB: 1 port USB 2.0 lub lepszy
  • System operacyjny: Windows 7 SP1, Windows 8.1 lub Windows 10

Wydajność naszego komputera możemy sprawdzić także korzystając bezpośrednio ze Steama, a dokładniej rzecz ujmując z aplikacji SteamVR Performance Test, która skontroluje i osądzi wszystko za nas.

Programowanie na Oculus Rift

Wszystkie pomoce zostały zaimplementowane w ramach platformy VivePort, w której znajdziemy nie tylko porady, ale także specjalne wsparcie dla SteamVR, instrukcję działania przy silniku Unreal 4, jak i wtyczki oraz dodatki do Unity oraz SDK dla wersji komputerowych i mobilnych.

Galeria zdjęć

Strona Produktu